Super Suite

2016g

Suite in zeven delen voor klarinet en strijkkwartet

ca. 35'

Voor het Bennewitz Kwartet en Harry-Imre Dijkstra

1. I. Super ‘Victimae’
    1. II. Super ‘Mitten wir im Leben sind’
    1. III.Super ‘Stella’
    1. IV.Super ‘Spiritus’
    1. V. Planctus super ‘Jusques à quand’ (Ps. 13)’
    1. VI.Super ‘Dies’
    1. VII. Super ‘Pange, lingua’

De Super Suite ontstond geleidelijk tussen februari 2015 en september 2016. Het Tsjechische Bennewitz Kwartet en klarinettist Harry-Imre Dijkstra vroegen mij om een stuk bestaand uit zeven korte delen die, behalve in hun eigen vaste volgorde, ook los of in andere combinaties programmeerbaar zouden zijn. Bij dat mooie getal ‘7’ koos ik zelf het muzikale uitgangspunt: zangen uit de grote Westerse religieuze tradities. Elk stuk is gebaseerd op, of gefantaseerd ‘over’ een oude religieuze en liturgische melodie (vandaar ‘super’): een Gregoriaanse hymne (of het Protestantse evenbeeld ervan zoals met name Luther die prachtig wrochtte) of een oorspronkelijk vroeg-Protestants kerklied.
    Mijn doel was daarbij geen ander dan te leren hoe uit die oude, muzikaal bezonken en met betekenis overladen vocale schoonheden nieuwe, instrumentale schoonheid te scheppen.
    Het is verleidelijk zulke melodieën, op grond van hun liturgische oorsprong en religieuze tekst, in gedachten te tooien met serene aureolen en de galm van kerken en kathedralen. Maar hun spiritualiteit (en de wereld van hun makers) bestond, en bestaat nog steeds, juist ook uit worsteling, woede, doodsangst en huiver, evenals uit begeerte, liefde en verlangen. Of humor daarbij hoort weet ik eigenlijk niet. Dansen hoorde er waarschijnlijk niet bij, en toch heb ik elk deel van deze ‘suite’ (oorspronkelijk immers een rij van gestileerde dansen) een eigen ‘dansgezicht’ gegeven, van passacaglia tot klezmer – om daarmee het geestelijk uitgangspunt zo dicht mogelijk te houden bij het aardse leven en zijn woelingen.
    Als u de oorspronkelijke zangen kent (en dus een goed Katholiek bent of Protestant, of gewoon een liefhebber): schrik niet. Terwijl mijn vinger liefdevol langs hun melodielijnen bewoog fantaseerde ik zeer vrij over hun onderlinge verbanden, en over wat misschien ligt in de diepten tussen de zeer tegengestelde beelden die zij in mijn fantasie opriepen.

De opname hieronder is gemaakt op de private wereldpremière die financieel en praktisch mogelijk werd gemaakt door muziekliefhebbers Richard van Remmen en Els van Liebergen, Deventer, september 2016.

Opname door Laurens Beijer.